Urmareste-ne pe

Hai hui prin Romania - trei

O calatorie printr-o Romanie a povestilor frumoase, a locurilor de vis, a oamenilor cu suflet. O Romanie fara manele, imbulzeli in trafic si injuraturi. Sase zile, 3250 de kilometri, 21…

Citește mai departe...
Hai hui prin Romania - trei

Hai hui prin Romania - doi

O calatorie printr-o Romanie a povestilor frumoase, a locurilor de vis, a oamenilor cu suflet. O Romanie fara manele, imbulzeli in trafic si injuraturi. Sase zile, 3250 de kilometri, 21…

Citește mai departe...
Hai hui prin Romania - doi

Hai hui prin Romania - unu

O calatorie printr-o Romanie a povestilor frumoase, a locurilor de vis, a oamenilor cu suflet. O Romanie fara manele, imbulzeli in trafic si injuraturi. Sase zile, 3250 de kilometri, 21…

Citește mai departe...
Hai hui prin Romania - unu

Escrocheria legala, latura intunecata a publicitatii la TV

Escrocherie legala

La prima vedere exista o contradictie de termeni: escrocheria este prin definitie ceva ilegal. Si totusi acest gen de escrocherie, prin reclama mincinoasa, se desfasoara zilnic, in vazul lumii, in Romania si in toate tarile mai mult sau mai putin civilizate de la SUA pana la UE. Este un fenomen global ce implica niste castiguri uriase iar statul nu se amesteca.

Sunt doua tipuri de minciuni in publicitate

Primele sunt mai inofensive, sunt de cele mai multe ori exagerari. Apar in reclamele facute pentru firme serioase, mari, consacrate care sunt facute de firmele profesioniste din domeniul publicitatii.

Prea bun, prea ca la tara

ne spune reclama la Covalact. Produsele sunt bune (sigur, din punctul meu de vedere), dar minciuna ramane si asa cum spunea un prieten "este o insulta a inteligentei": in momentul cand produci in masa, fara indoiala ca metodele de productie nu au nici o legatura cu metodele traditionale folosite de tarani, asa cum vrea sa sugereze reclama.

L'Oreal promite mandrelor gene cu 50% mai alungite sau "gene imense cu pana la 70%" daca folosesti mascara. Pe bune? Eu stiam de un singur caz validat oficial despre o asemenea alungire: nasul lui Pinnochio atunci cand minte.

Alte firme dau procente si mai idioate "cu 25% mai lungi si 84% mai groase" (Realash). Sa mori tu? Ati stat voi si ati masurat grosimea genelor si ati obtinut un procent de exact 84%.escrocherie legala

Poveste adevarata

scrie Vodafone la fiecare reclama cu simpaticul cioban Ghita. Singurul lucru adevarat este faptul ca Ghita a fost cioban. In rest, tot ce se vede in reclama este bineinteles scriptat.

"Daca au probleme de cadere a parului si inceput de calvitie tot mai multi barbati aleg samponul cu cofeina de la Alpecin". Ce intelegi de aici? Ca daca te speli cu Alpecin nu iti mai cade parul sau ca daca ai inceput de calvitie iti va creste parul la loc sau macar vei stopa avansarea ei. Teapa! Intram pe site-ul produsului. Ce aflam aici? Ca exista studii asupra impactului negativ al testosteronului asupra radacinilor parului. Stiam de mult asta, barbatii mai activi sexual de exemplu sunt mai predispusi la calvitie. Si exista studii despre cofeina ca inhibitor al efectului testosteronului. Sunt mentionate universitati si nume de doctori. Bun, pana aici. Teapa consta insa in faptul cu nu exista certitudine. Adica ei nu garanteaza ca daca ma spal (atentie: zilnic, timp de ani de zile, altfel nu are efect!) cu samponul lor voi pierde intr-un an doar 200 de fire de par in loc de 500, cat as pierde daca nu l-as folosi. Ei sustin practic ca da, imi va cadea parul, dar intr-un ritm mai scazut. Si sunt foarte greu de dat in judecata pentru ca ce promit ei nu este masurabil. Cum spuneam, teapa.

Tot aici se incadreaza si pastele de dinti care inalbesc dintii. Si cremele care te scapa de riduri. Si exemplele pot continua.

Cand gluma se ingroasa

A doua categorie de publicitate este cea intalnita in special in cadrul teleshopping-ului. Pentru a fi corecti, trebuie sa recunoastem ca exista si aici produse care sunt ok si care isi fac treaba, insa preturile sunt de cele mai multe ori identice cu cele ale unor firme consacrate. De exemplu "celebra" tigaie Delimano sau faimoasele saltele Dormeo, ambele de la Topshop. Sunt ok, dar nu sunt nicidecum ieftine in raport cu calitatea lor daca studiem un pic alte produse similare de pe piata. Si cam aici se opreste comertul decent al teleshopping-ului. Majoritatea nu au aproape nici o legatura cu ce pretinde reclama, ele fiind adevarate escrocherii.

legsSa luam, de exemplu, pantofii Walkmaxx de la Topshop: intrebati orice ortoped si va va spune ca cel mai sanatos este mersul descult. Este firesc, anatomia actuala s-a format in zeci de mii de ani de evolutie, pantofii au aparut de foarte putin timp. Orice incaltaminte, mai ales cea cu talpa foarte moale, groasa, cu sustinere la glezna, cu toc etc, va modifica in rau anatomia piciorului si coloanei (deformari ale oaselor si articulatiilor, atrofieri musculare). Cei care vand Walkmaxx - pantofi cu talpa foarte groasa si curbata la mijloc sustin tot felul de aberatii cum ca vindeca durerile de spate si tonifica musculatura. Avem de a face cu un produs care precliteaza sanatatea. Oare cate persoane au suferit de pe urma lui?

Solutiile care promit slabitul fara a face mai nimic sunt atat de multe incat e greu sa le cuprinzi pe toate. De la celebrul celofan in care se invelesc suncile si care, chipurile, slabeste (eventual in timp ce respectivul mananca o shaorma) pana la zecile de aparate care mai de care mai fanteziste. Centura cu tremurici (pardon, socuri electrice) U-Slender ne-o ofera Topshop, alaturi de pantalonii pentru slabit Hot Shapers. Ce simplu, iti ei pantalonii pe tine si slabesti. Vezi, neaparat trebuie sa bei o halba de bere in acelasi timp. Si sa nu-i uiti noaptea pe tine, ca doamne fereste o sa ramana doar scheletul pana dimineata. Telestarshop vand si ei electrozi cu tremurici, colanti de slabit si "adidasi de slabit negri" (din aia cu talpa curbata ca si Walkmaxx). Ma opresc aici cu articolele de "fitness si sanatate" pentru ca merita un articol pe larg, separat.

Aparatul Renovator vandut de Topshop se vinde acum la numai 300 lei fata de 450. Tot nu merita, insa. Este o copie no-name ale unor marci consacrate si fiabile precum Bosch, DeWalt, Dremel, Makita etc, care au produse similare incepand de la 400 lei. Iar daca vreti ceva ieftin, gasiti la 200 lei marcile "no-name" "consumabile" in magazinele de bricolaj. A, si inca ceva: reclama arata un nea mesteru' care se jura ca Renovatoru' inlocuieste toate celelalte unelte. Nici, vorba, minciuna sfruntata, un fierastrau cu vibratii (oscilatii) este bun doar la taieturi sau slefuiri de dimensiuni mici in materiale moi. Avantajele sunt: precizia in folosire si taietura curata. Nu va ganditi insa ca va inlocui un circular de lemn sau un polizor unghiular ("flex") sau un slefuitor orbital. Mediashoptv vinde ceva asemanator, VIBRARAZER dar la 400 lei.

Ochelarii Vizmaxx Night Vision sunt oferiti de Telestarshop. Nu au nici o legatura cu ce pretinde reclama. Marturii de pe net ale cumparatorilor arata ca efectul de blocare al stralucirii este de cateva procente, insesizabil. Cat despre "intensificarea luminii", cat de idiot sa fii sa crezi asa ceva? Un intensificator de lumina (cum folosesc soldatii din trupele speciale) este un dispozitiv electronic, unul decent costa de la 1000 de lei in sus. Cat despre ochelari pentru condus pe timp de noapte, da, exista unii care functioneaza. Sunt produsi de TAGHeuer, testati in cursa de la Le Mans si pornesc de la 1500 lei...

EcoZash - Bila ecologica pentru spalat este vanduta de Telestarshop. Ea "este umpluta cu sfere ceramice mici ce, odata cu miscarea de rotatie a masinii de spalat, vor elibera ioni negativi. Acestia vor curata toata murdaria, microbii si vor elimina mirosurile neplacute din haine". Nu stii daca sa razi sau sa te revolti la o asemenea teapa ordinara. In loc de ioni mai bine puneau si ei neutrino sau bozonul Higgs sau "Popesti" ca Ioni sunt prea multi. Dar ce sunt ionii? Sunt atomi sau molecule care au castigat unul sau mai multi electroni negativi. Exista materiale ceramice (turmalina, germanium) care au o radiatie de ioni negativi dar ea nu este nici pe departe atat de puternica incat sa atraga si sa desprinda particulele de murdarie de pe haine (presupunand ca acestea ar fi incarcate cu ioni pozitivi). Probabil un bombardament radioactiv suficient de puternic ca sa elimine murdaria ne-ar elimina si pe noi. Singurul efect observat si certificat al ionizarii este asupra prafului fin in suspensie din aer, ionii transfera sarcina asupra particulelor care sunt atrase mai apoi intre ele formand aglomerari. Cand acestea devin prea grele ele cad pe sol sau adera la obiectele incarcate cu sarcina opusa (vezi aici).

teleshopping produseVanzarea bijuteriilor ieftine este, de asemenea, o escrocherie de succes. Cu prezentatori isterici care vand chiciuri cu pietre false sau semipretioase si ofera, chipurile, reduceri incredibile, de milioane. Astfel, persoanele credule ajung sa cumpere gunoaie stralucitoare cu preturi de zeci de ori mai mari decat valoarea lor reala. Serialul de animatie South Park a dedicat un episod mecanismului acestei escrocherii.

Cutitele minune care in demonstratiile TV taie metal si apoi raman ascutite sunt si ele o insulta adusa inteligentei. Pentru cunoscatori, otelurile de calitate din intreaga lume se numara pe degete, ele se fabrica numai de anumite companii, cu tehnologii de varf si in conditii controlate. Nu exista aici nici minuni si nici surprize. Un cutit de calitate, de exemplu Fällkniven - unul din standardele in domeniu - porneste de la 500 lei si ajunge la cateva zeci de milioane, este evident ca cinci cutite de bucatarie vandute in set la un pret de 200 de lei nu pot sub nici o forma sa inglobeze un otel si o metoda de fabricatie de calitate.

Si exemplele sunt multe, in general produsele vandute prin teleshopping sunt de o calitate foarte slaba, fabricate "pe vapor" si foarte scumpe in raport cu calitatea lor. Sau sunt inutile intrucat nu fac ce pretinde reclama. Este de admirat inventivitatea inepuizabila a celor care se ocupa cu producerea si vanzarea unor gadgeturi care de care mai fanteziste, dar inutile. O regula de bun simt ar fi: daca respectiva solutie nu se gaseste la un producator consacrat, atunci ceva nu este in regula. Daca, de exemplu, aspiratoarele cu filtrare prin apa ar fi atat de bune, de ce nu le-ar produce toti? Va amintiti de masinile de spalat cu bule de aer de la Daewoo? Unde or fi disparut? Si de ce oare?

Cadrul legal

Culmea, daca analizam un pic legislatia, chiar exista suportul necesar pentru autoritati!

DECIZIE Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a continutului audiovizual

ART. 102 (1) Este interzisa publicitatea care nu este conforma cu dispozitiile legale. Ei ma lasi?!

ART. 104 Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul în care se utilizeaza practici comerciale înselatoare sau practici comerciale agresive. Ei ca sa vezi, ce chestie!

ART. 105 (1) Publicitatea sau teleshoppingul care se refera la o oferta speciala trebuie sa indice, în mod clar si neechivoc, perioada de valabilitate a ofertei în care se aplica pretul special sau alte conditii specifice ori, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri sau pachetul de servicii disponibil. Hai ca asta e prea de tot!

Publicitate la alimente

ART. 117 Publicitatea la produsele alimentare trebuie sa respecte urmatoarele conditii: a) sa nu încurajeze consumul excesiv de alimente. McDonalds, se aude? A

produse teleshopingRT. 119 (2) Nu se vor atribui alimentelor proprietati pe care acestea nu le poseda.Doamne dar cine ar indrazni, n-am vazut nici odata asa ceva, nici la mezeluri care contin cateva procente carne, nici la sucurile "naturale" care contin cateva procente fruct... Apropo, stiati cata carne contine mancarea de pisici sau caini? 4%, scrie pe cutie, dar mai micut, asa.

ART. 120 (1) Sub rezerva derogarilor prevazute de legislatia comunitara si nationala aplicabile apelor minerale naturale si produselor alimentare destinate unei alimentatii speciale, informatiile referitoare la produsele alimentare nu trebuie sa atribuie unui produs alimentar proprietati de prevenire, de tratament si de vindecare a unei boli umane si nu trebuie sa evoce astfel de proprietati. Aici a actionat un pic CNA-ul dar mult prea timid si selectiv.

ART. 122 (1) Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul pentru produsele si tratamentele medicale care necesita prescriptie medicala. Ce?*:-O surpriseAsta-i impertinenta! Adica nu pot sa vand eu la teleshopping un aparat auditiv de exemplu? (Vorbim in articolul urmator)

ART. 126 (1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping pentru medicamente si tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalitati ale vietii publice, culturale, stiintifice, sportive ori de alte persoane, care, datorita celebritatii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente. Mda, cum o chema pe cantareata aia de care face reclama la Kosmodisk? A, stati asta, nu e tratament... Sau nu e cantareata Maria Dragomiroiu celebra?

ART. 129 Publicitatea la medicamente nu trebuie sa contina nicio mentiune care: j) sa foloseasca, în termeni inadecvati, alarmanti sau înselatori, reprezentari vizuale ale schimbarilor în organismul uman cauzate de boli sau leziuni ori de actiuni ale medicamentelor asupra organismului uman sau a unei parti a acestuia. WOW, cum ar fi FormuClear de la Telestar care face sa dispara negii vazand cu ochii?

ART. 130 (1) Este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping la produse si tratamente naturiste, care, dupa caz, nu sunt însotite de avertizarea, sonora si scrisa: a) „Produs neatestat medical”; b) „Metoda neatestata medical”. N-am vazut asa ceva, alo CNA-ul nimic de zis?

In general, oamenii cu un nivel de inteligenta si de cunostinte cel putin mediu nu "pun botul" la toate aceste porcarii. Bunul lor simt si experienta le spun ca mai tot ce e la teleshopping e un jaf, o chinezarie (in sensul rau al cuvantului). Problema este, insa, ca teleshopping-ul are ca target in special anumite categorii de varsta si sociale cum ar fi batranii, casnicele, persoane naive, fara educatie si/sau cu un IQ scazut. Sigur, am putea spune, asa-i trebuie daca e fraier, dar o asemenea mentalitate nu-si are locul intr-o tara din UE, in secolul XXI. Populatia trebuie protejata de autoritati, mai ales aceia care nu se pot proteja singuri.

Concluzia?

Marii vinovati sunt autoritatile, in frunte cu CNA-ul, care raman pasive pe banii nostri. Si nu se va schimba nimic atat timp cat nu se vor auzi cat mai multe voci care sa ceara sanctionarea celor care fac publicitate mincinoasa.

Foto: youtube.com / telemarketing.gr / dailymail.co.uk / indiamart.com

Un articol de Daniel Nemes